3D grafika
A je tu další článek! Tentokrát věnovaný 3D grafice. Mnoho studentů působících na vysokých uměleckých školách si najde v trojrozměrné grafice zálibu. Mnoho studentů informatiky najde tu samou zálibu. A stará škola, zastánci klasického umění, se většinou mračí a neví, jestli je krok tímto směrem tím pravým. Klasickou kresbu a malbu nic nenahradí, o to se přít nemusíme. Nicméně 3D grafika umožňuje nepřekonatelné zážitky. To snad potvrdí každý, kdo byl někdy v posledních deseti letech v kině. Oproti výsledkům, které vidíme na filmových plátnech, působí výtvory začátečníka opravdu směšně, ale někde se začít musí.
Jak začít s 3D grafikou? Potřebujete zejména speciální software, ve kterém můžete tvořit. Na trhu je jich nespočet a většina je pěkně drahá. Nezoufejte ale, programy zdarma jsou také k dispozici. Jedním z nich je program BLENDER. Když s ním pracujete, je zpočátku trochu chaotický, ale on si člověk časem zvykne. Pokud chcete vědět, v jakém programu tvoří profesionální 3D modely, které vidíte ve filmech, tak název opravdu jednoho z nejlepších softwarů je 3ds Max. Jedná se ale o velmi komplikovaný nástroj a začátečník by se v jeho prostředí mohl rychle ztratit a vzdát to. A to nechceme, že ne? S výčtem bych mohla pokračovat, ale lepší bude asi rovnou uvést program, v jakém příležitostně pracuji já. Jmenuje se Rhinoceros. Má mnoho výhod a taky mnoho nevýhod, ale o tom se bavit nebudeme. Prostě jsem v něm začala pracovat ve škole a zvykla si na něj.
Máme tedy program. Další věc, kterou potřebujete, je myšlenka toho, co chceme vytvořit. Většina lidí pak pokračuje metodou pokus, omyl, což bohužel nestačí a každý dřív nebo později zjistí, že stáhnout si návody nebo tutoriály je nevyhnutelné. Internet se články a manuály jenom hýří, takže je zbytečné, abych cokoli podrobně popisovala. Tak vás alespoň provedu tím, jak jsem postupovala já při modelování jednoho z objektů pro mou bakalářskou práci. Nejdřív ukázka 3D vymodelová loutky. Jestli si teď říkate, že vám něco připomíná, tak ano, je to naše loutková princezna z ateliéru!
Delfský tholos
Model byl tvořen pro jednu cestovní kancelář a měl představit řeckou památku v Delfách. Delfy jsou starořeckým městem ve Fókidě (dnešní Centrální Řecko) s nejvýznamnější řeckou věštírnou zasvěcenou Apollónovi. Tato architektonická lokalita leží poblíž Korintského zálivu na svahu pohoří Parnas. Město se rozkládá na několika terasách. Mezi významné delfské monumenty patří například Delfské divadlo nebo Apollonův chrám. Jedna z nejvíce atraktivních památek Delf je Delfský tholos – chrám postavený v dórském stylu s kruhovým půdorysem vybudovaný kolem roku 380 př. n. l a zasvěcený bohyni Athéně. Věštírna byla zrušena ve 4. století našeho letopočtu. V 19. století byly odkryty první vykopávky tohoto starověkého města. Od roku 1987 jsou Delfy součástí památek UNESCO. (Nové Universum, 2003)
3D model jsem tvořila v programu Rhinoceros 4.0. Snažila jsem se objekt vymodelovat co nejrealističtěji včetně skutečných rozměrů památky. Plug-in Flamingo mi umožnil do scény umístit nekonečnou rovinu, rostliny a potáhnout objekty materiálem. Ve scéně je nastaven sluneční svit podle reálné zeměpisné šířky a délky Delf. Ve skutečnosti je tholos postaven na terasovitém svahu. Já ho pro zjednodušení umístila na rovinu, jelikož jsem neměla dostatek materiálů na to, abych rozeznala, jak okolí tholu vypadá a také proto, že při animaci rotace po kružnici by z některých pohledů nebyl v terasovitém terénu tholos vidět.
Po vymodelování jsem objekt animovala a doplnila hudbou. Pro tento článek ale ukažme pouze 3D modely.
Takhle vypadá drátěný model, který v 3D grafice vzniká:
Na drátěný model se potom natáhnou různé materiály, umístí se světlo a program vyrenderuje výsledek:
3D a animace jako nástroj propagace aneb Něco málo teorie:)
Jako v minulém článku zveřejňuje teorii týkající se kombinování umění a ekonomie. Umělec na volné noze nemůže být každý a pravděpodobnost, že se jako absolventi uměleckých škol usadíte v grafických a reklamních agenturách, je velká. Proto byste měli vědět něco o tom, proč 3D grafiku a její animaci použít pro marketingové kampaně. Doufám, že nepatříte mezi ty, kteří se komerčních aktivit marketingu štítí. Bez nich to moc nejde, věřte mi. Umění a kreativita se v nich používají každý den. V reálném životě jsou to aktivity propojené, ať chceme nebo ne;-)
Takže zde máme hlavní přínosy použití 3D grafiky a následné animace modelu:
- animace umožňuje prezentovat produkt bez jeho fyzického vystavení. Eliminuje tedy nehmatatelný charakter služby,
- vyvolává pocit kvalitnějšího produktu a tím „ospravedlňuje“ cenu,
- díky animaci může produkt vypadat atraktivněji, moderněji,
- v očích spotřebitelů získá produkt větší hodnotu,
- dodává „jiskru“ jinak nepříliš zajímavé nabídce produktů,
- dodává do obyčejné tržní nabídky prvky umění,
- dokáže vytvořit nerealistické scény a objekty.
Souhlasíte? Jestli ano, třeba vás bude zajímat i využití takové animace:
- názorné ukázky, jak funguje produkt a jak pomocí něho vyřešit určitý problém,
- umožnění animace vnitřních komponent výrobku (např. jak funguje mechanismus hodinek),
- vytváření virtuálních prohlídek různých zařízení (např. interiér hotelového pokoje),
- prezentace produktů, které ještě nejsou reálně vytvořeny (modely ještě nepostavených budov),
- ukázka negativních situací, kterým může být zabráněno užitím produktu (postup vody při povodních bez postavení protipovodňové hráze),
- animace mikroskopických detailů,
- animace jednotlivých fází vývoje produktu (např. fáze realizovaného projektu),
- ukázka působení produktu na lidské tělo (např. animace znázorňující bělící účinek zubní pasty).
TRADÁ! Konec teorie:)
Zdroje
CHANG, ALDRIC. True Case Studies of How Animation Can Help Grow a Business [online]. Singapore : Media Freaks, 2008 [cit. 2011-04-28]. Dostupné z WWW: <http://www.media-freaks.com/ebooks/truecasestudies.pdf>.
Nové Universum : Všeobecná encyklopedie. Vyd. 1. Praha : Euromedia Group, 2003. 1303 s. ISBN 80-242-1069-X.